Térdfájdalom II

Térdfájdalom II

16 január 2017 by in Blog

Térdfájdalom II

Betegtájékoztató II
dr. Kiss Edit
JESZ Reumatológia Szakrendelés
ESzSzK Rehabilitációs Centrum

50 éves vagyok,egyre többet fáj a térdem,nehezen állok fel ülésből és a lépcsőn lefelé járás is fájdalmas.Mit kellene tennem?

Középkorúaknál a térdízület kopásos betegségei kerülnek előtérbe.A több évtizedes igénybevétel,az estleges alkati tényezők, pld: láb o vagy X állása,a megnövekedett testsúly elkoptatják az ízületi porcot, fel rostozódik, majd elkopik.A combcsont és a lábszárcsont felszíne közvetlenül érintkezik egymással és ez terhelési típusú fájdalmat okoz.A belső szalagok sérülése miatt ízületi instabilitás, túl mozgás keletkezik,a csontos felszínek a külső teherviselő területeken  csontos kapcsokat képeznek, így próbálják a térdízületet stabilizálni.A fájdalom miatt a térd mozgásai beszűkülnek ,bizonyos izmok megrövidülnek,a térdhajlító izmok gyengébbek lesznek,ez magyarázza azt az érzést „mintha kiesne a lábam alólam „
Mint látjuk,ekkor már összetett problémáról van szó.

Mindenképp érdemes reumatológus szakorvoshoz fordulni.A szakorvos pontosan felméri a páciens állapotát, az ízületi kopás súlyosságát,beleértve a lágy részek és az izmok állapotát is,kizárja  azokat az anyagcsere és csontbetegségeket amelyek tovább rontják  a térdízület állapotát,és közösen alakítanak ki kezelési tervet .
Mindképpen szükséges terheléses  térdfelvétel elkészítése, és esetleg UH vagy MRI vizsgálat a porcos állomány és a belső szalagok állapotának feltérképezésére.

Mit tehetek  az állapotom javításáért ?

Első lépés az életmódváltás:
Testsúlycsökkentés, a túlerőltetés, a hosszan tartó állás, a nehéz teher cipelésének elkerülése.
Ha szükséges talpbetét, de mindenképpen puha talpú 2-3 cm-es sarkú,a bokát jól megtámasztó cipő viselése,az izomegyensúly  felborulása és súlyos fájdalmak esetén a beteg ízület tehermentesítésére bot ,guruló járókeret ,térdízületi  lazaság  esetén  térdtok viselése javasolt.
Rendszeres gyógytorna  végzése otthon,  a térd körüli izmok erősítése ,az állóképesség  javítása.Fontos, hogy a gyakorlatokat gyógytornász segítségével tanuljuk meg, és évente 2-3 alkalommal érdemes részt venni kiscsoportos térd és csípőtornában is .

Hogyan csökkenthetők a fájdalmaim?

Vény nélkül kapható krémek és tapaszok itt már csak enyhe fájdalmak esetén segítenek.
A közepesen súlyos arthrosisban is szükség van jó minőségű ,komplex porcanyag csere javítók szedésre,melyek kalciumot és D vitamint is tartalmaznak,a porc alatt lévő csont állapotának javítására is alkalmasak.

Gyógyszerek közül  először a vény nélkül paracetamol tartalmú,majd orvos ellenőrzés mellett a kúra szerűen orvos ellenőrzés mellet NSAID-ok szedése javasolt.
Gyulladásos tünetek esetén a helyileg adott steroid injekciók adás is szóba jön –ezek gyorsan és tartósan csökkentik a fájdalmat megfelelő adagolás esetén. Természetesen cukorbetegek csak szoros vércukor szint ellenőrzés és az insulin adagjának emelése mellett kaphatják.

Ha a fájdalom miatt súlyos mozgáskorlátozottság alakul ki,  és romlik a pácines az életminősége, kábító fájdalomcsillapító tapaszokat ajánlhat az orvos. Ezek nagyon hatékonyan csökkentik a fájdalmat, a melléhatások nem súlyosak, és nincsen hozzászokás-nem szükség a tapaszok számának emelése.

Az ízületbe adott hylauronsav az ún.ízületi feltöltés még közepesen  súlyos állapotban is csökkenti a fájdalmat,javítja a mozgásképességet.
Érdemes igénybe venni fájdalomcsillapító ,keringésjavító,izomerősítő fizikoterápiás kezeléseket is akár gyógyfürdővel is kiegészítve -itt is fontos a kúra szerű alkalmazás : 2-3 hónapon keresztül heti 2-3 alkalommal  kell részt venni a kezeléseken. A hét végi 2-3napos wellnes a relaxciót és regenerációt segíti elő,terápiás hatása a mozgásszervi betegségekben nincsen.
RTG terápia is igénybe vehető évente  1 alkalommal,komoly fájdalomcsillapító hatása van,ezzel segít a fizikai aktivitás megőrzésében.

Mit sportolhatok?

Javasolt a kerékpározás a szabadban, akár szoba kerékpáron is, kis ellenállással szemben jól beállított ülés és pedálmagassággal- és fokozatosan emelve az aktivitást : naponta legalább 20-3o percet kell tekerni.
Úszás háton, a mellúszás lábtempója terhelheti a térdízületet.
Nodicwalking: speciális bottal végzett ízület kímélő és kalóriaégetőséta, jó minőségű cipőben,heti 2-3 alakalommal  legalább 40-50 perces edzések.Csatlakozzon amatőr nordicwalking klubhoz, sétáljanak együtt!
Ha mindezek nem vezetnek eredményre,és úgy érzi a fájdalom mellett az életminősége is romlik, nem tud lépcsőn lefelé menni, közeledési eszközre felszállni,öltözködésben segítséget igényel, mert cipőjét és zokniját nem tudja felvenni- érdemes orthopaed sebészt felkeresni ,aki eldöntheti hogy szóba jön-e  Önnél műtéti megoldás.

About the Author:

További blog bejegyzések...

Sorry, the comment form is closed at this time.