Térdarthrosis I-II

Térdarthrosis I

Térdarthrosis I

dr.Kiss Edit
JESZ Reumatológia Szakrendelés
ESzSzKRehabilitációs Centrum

Még csak 30 éves vagyok,és már fájnak a térdeim.Mi lehet az oka?

Fiatal korban a térdfájdalom leggyakoribb oka a térdet belülről és kívülről  stabilizáló szalagrendszer, illetve a térd belső felszínné mozgó sarló lakú belső porcok ,a meniscusok sérülése.
A legtöbb spot tevékenység értendő ez az amatőr és a professzionális sportra is, túlerőltetéshez,a megfelelő bemelegítés és nyújtás, valamint a gyakorlatok precíz kivitelezésének hiányában mikro sérülésekhez vezet.
A nem megfelelő spoteszköz például speciális cipő hiánya is növeli ennek veszélyét.
Térdeléssel járó fizikai munka végzése,a sok lépcsőzés,létrára mászás  pld:kőműves, víz és gáz szerelő,szobafestő is hozzájárulhat a szalagok  sérüléséhez és korai porckopáshoz.

Mi állhat a tünetek hátterében?

A térd külső vagy belső oldalán érzett erős fájdalom, helyi nyomásérzékenység oka  a szalagok illetve a belső meniscusok sérülése is lehet.Ha az íntapadás helyén ehhez csonthártyagyulladás is társul,sokszor éjszakai fájdalom jelentkezhet.
Ha a belső porcból a meniscuból egy kis darab leszakad, a térdízületben folyadék termelődik,a térd bedagad.átmeneti járásképtelenség is jelentkezhet.

Mi a teendő?

Helyezzük az érintett végtagot nyugalomba, használjunk recept nélkül kapható fájdalomcsillapító és gyulladáscsökkentő krémet vagy tapaszt,jegeljük /a mélyhűtőben lefagyasztott konyharuhával körbe tudjuk borogatni  a térdet és felolvad pontosan annyi idő alatt ,ami a jegelés kívánatos ideje/. Ha ez nem eredményes ,vegyünk szintén vény nélküli gyulladáscsökkentő és fájdalomcsillapító tablettát a patikában.
Ha 4-5 nap alatt a fájdalmak nem csökkenek,  forduljunk orthopaed szakorvoshoz vagy sportorvoshoz,aki a klinikai vizsgálat után egyéb diagnosztikai vizsgálatot  /RTG, ízületi UH,MRI /javasolhat,elektorterápiás kezelést és gyógytornát írhat elő a fájdalom csökkentésére,a szalagok és az izmok erősítésére, regenerálására.Ha szükséges ,átmenetileg speciális térdvédő/brace/ vagy térdtok, és hosszabb távon betét viselését  is javasolhatja,.
Igyekezzünk betartani az utasítások, menjünk  el a kontrollra, akkor is ha már úgy érezzük, hogy meggyógyultunk.

Hogyan előzhetjük meg a panaszok kiújulását?

Változtassunk életmódot!
Tanuljuk meg pontosan a gyakorlatok kivitelezését!
Tanuljuk meg a térdízületet stabilizáló  izmokat erősítő gyógytornát és tornázzunk otthon heti 3-4 alkalommal  5-20 percet.
Használjunk mindig az alkalomnak megfelelő cipőt hosszabb sétához,kiránduláshoz,speciális cipőt a különböző sporttevékenységekhez.Ha szükséges hordjunk  a bokát és a lábszár szalagjait megfelelő pozícióban tartó betétet- gyógyászati segédeszköz boltban készítenek egyedi  betéteket méretvétel után és szívesen adnak szakértői tanácsot
Nehéz  fizikai munkához használjunk térdvédőt és a térd alá tegyünk rugalmas párnát.

Ha ismételten húzódásokat ,sérüléseket szenvedünk el sportközben,kérjük személyi edző segítségét hogy megtanuljuk precízen végrehajtani a gyakorlatokat!Mindig melegítsünk be és nyújtsunk a sportolás végén!

Ha edzőterembe járunk, kérjünk segítséget a teremben dolgozó edzőtől hogy hogyan tudjuk térdünk tehermentesítése mellett egyéb izmainkat fejleszteni
Ügyeljünk a testsúlyunkra-ez ebben az életkorban még könnyebben megy!

Ha rendszeresen sportolunk vagy nehéz fizika munkát végzünk szedjünk porc anyagcsere javító készítményt ,válasszunk olyat ami a  hatóanyagokat megfelelő összetételben és koncentrációban tartalmazza, segíti a porc regenerációt és erősíti a porc alatti csontot is!

Mikor forduljunk sürgősen orvoshoz?

Ha elestünk és  térdünket beütöttük ,és erős fájdalmaink vannak vagy a térdünk bedagad forduljunk traumatológus szakorvoshoz.
Ha előzetes sérülés vagy túlterhelés nélkül térdduzzanat jelentkezik,és ehhez egyéb ízületeink   fájdalmas duzzanata társul.Például  derékfájdalom és /vagy a vállak, illetve a bokák  duzzanata forduljunk reumatológus szakorvoshoz, mert az oka tisztázásához részletes kivizsgálás szükséges.

 

Térdarthrosis II

Térdarthrosis


Betegtájékoztató II
dr. Kiss Edit
JESZ Reumatológia Szakrendelés
ESzSzK Rehabilitációs Centrum



50 éves vagyok,egyre többet fáj a térdem,nehezen állok fel ülésből és a lépcsőn lefelé járás is fájdalmas.Mit kellene tennem?

Középkorúaknál a térdízület kopásos betegségei kerülnek előtérbe.A több évtizedes igénybevétel,az estleges alkati tényezők, pld: láb o vagy X állása,a megnövekedett testsúly elkoptatják az ízületi porcot, fel rostozódik, majd elkopik.A combcsont és a lábszárcsont felszíne közvetlenül érintkezik egymással és ez terhelési típusú fájdalmat okoz.A belső szalagok sérülése miatt ízületi instabilitás, túl mozgás keletkezik,a csontos felszínek a külső teherviselő területeken  csontos kapcsokat képeznek, így próbálják a térdízületet stabilizálni.A fájdalom miatt a térd mozgásai beszűkülnek ,bizonyos izmok megrövidülnek,a térdhajlító izmok gyengébbek lesznek,ez magyarázza azt az érzést „mintha kiesne a lábam alólam „
Mint látjuk,ekkor már összetett problémáról van szó.

Mindenképp érdemes reumatológus szakorvoshoz fordulni.A szakorvos pontosan felméri a páciens állapotát, az ízületi kopás súlyosságát,beleértve a lágy részek és az izmok állapotát is,kizárja  azokat az anyagcsere és csontbetegségeket amelyek tovább rontják  a térdízület állapotát,és közösen alakítanak ki kezelési tervet .
Mindképpen szükséges terheléses  térdfelvétel elkészítése, és esetleg UH vagy MRI vizsgálat a porcos állomány és a belső szalagok állapotának feltérképezésére.

Mit tehetek  az állapotom javításáért ?

Első lépés az életmódváltás:
Testsúlycsökkentés, a túlerőltetés, a hosszan tartó állás, a nehéz teher cipelésének elkerülése.
Ha szükséges talpbetét, de mindenképpen puha talpú 2-3 cm-es sarkú,a bokát jól megtámasztó cipő viselése,az izomegyensúly  felborulása és súlyos fájdalmak esetén a beteg ízület tehermentesítésére bot ,guruló járókeret ,térdízületi  lazaság  esetén  térdtok viselése javasolt.
Rendszeres gyógytorna  végzése otthon,  a térd körüli izmok erősítése ,az állóképesség  javítása.Fontos, hogy a gyakorlatokat gyógytornász segítségével tanuljuk meg, és évente 2-3 alkalommal érdemes részt venni kiscsoportos térd és csípőtornában is .


Hogyan csökkenthetők a fájdalmaim?

Vény nélkül kapható krémek és tapaszok itt már csak enyhe fájdalmak esetén segítenek.
A közepesen súlyos arthrosisban is szükség van jó minőségű ,komplex porcanyag csere javítók szedésre,melyek kalciumot és D vitamint is tartalmaznak,a porc alatt lévő csont állapotának javítására is alkalmasak.

Gyógyszerek közül  először a vény nélkül paracetamol tartalmú,majd orvos ellenőrzés mellett a kúra szerűen orvos ellenőrzés mellet NSAID-ok szedése javasolt.
Gyulladásos tünetek esetén a helyileg adott steroid injekciók adás is szóba jön –ezek gyorsan és tartósan csökkentik a fájdalmat megfelelő adagolás esetén. Természetesen cukorbetegek csak szoros vércukor szint ellenőrzés és az insulin adagjának emelése mellett kaphatják.

Ha a fájdalom miatt súlyos mozgáskorlátozottság alakul ki,  és romlik a pácines az életminősége, kábító fájdalomcsillapító tapaszokat ajánlhat az orvos. Ezek nagyon hatékonyan csökkentik a fájdalmat, a melléhatások nem súlyosak, és nincsen hozzászokás-nem szükség a tapaszok számának emelése.

Az ízületbe adott hylauronsav az ún.ízületi feltöltés még közepesen  súlyos állapotban is csökkenti a fájdalmat,javítja a mozgásképességet.
Érdemes igénybe venni fájdalomcsillapító ,keringésjavító,izomerősítő fizikoterápiás kezeléseket is akár gyógyfürdővel is kiegészítve -itt is fontos a kúra szerű alkalmazás : 2-3 hónapon keresztül heti 2-3 alkalommal  kell részt venni a kezeléseken. A hét végi 2-3napos wellnes a relaxciót és regenerációt segíti elő,terápiás hatása a mozgásszervi betegségekben nincsen.
RTG terápia is igénybe vehető évente  1 alkalommal,komoly fájdalomcsillapító hatása van,ezzel segít a fizikai aktivitás megőrzésében.


Mit sportolhatok?

Javasolt a kerékpározás a szabadban, akár szoba kerékpáron is, kis ellenállással szemben jól beállított ülés és pedálmagassággal- és fokozatosan emelve az aktivitást : naponta legalább 20-3o percet kell tekerni.
Úszás háton, a mellúszás lábtempója terhelheti a térdízületet.
Nodicwalking: speciális bottal végzett ízület kímélő és kalóriaégetőséta, jó minőségű cipőben,heti 2-3 alakalommal  legalább 40-50 perces edzések.Csatlakozzon amatőr nordicwalking klubhoz, sétáljanak együtt!
Ha mindezek nem vezetnek eredményre,és úgy érzi a fájdalom mellett az életminősége is romlik, nem tud lépcsőn lefelé menni, közeledési eszközre felszállni,öltözködésben segítséget igényel, mert cipőjét és zokniját nem tudja felvenni- érdemes orthopaed sebészt felkeresni ,aki eldöntheti hogy szóba jön-e  Önnél műtéti megoldás.